Na czym polega wahadłowa sygnalizacja świetlna

W ruchu drogowym dochodzi czasami do sytuacji, kiedy to na jednojezdniowej drodze o dwóch pasach ruchu (po jednym w każdym kierunku), możliwa będzie jazda tylko po jednym pasie. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być jakieś nieprzewidziane zdarzenie np. wypadek lub też prowadzone tam roboty drogowe. Doraźnym rozwiązaniem takiej kryzysowej sytuacji jest wprowadzenie ruchu wahadłowego.

Sterowanie ruchem wahadłowym pojazdów

Przy nagłych zdarzeniach drogowych, takich jak zderzenia pojazdów czy innego rodzaju kraksy lub też inne zdarzenia losowe, na miejscu wypadku najczęściej pojawia się policja. Jeśli wtedy mamy do czynienia z sytuacją, o której powiedzieliśmy we wstępie, to wtedy zazwyczaj, o ile tylko nie przeszkadza to badaniu okoliczności zdarzenia lub prowadzeniu akcji ratunkowej, policja sama organizuje ruch wahadłowy, a jej funkcjonariusz wpuszcza na niezablokowany pas kolejno raz jeden, a raz drugi  strumień pojazdów z przeciwnych kierunków. Jest to jednak sytuacja doraźna, nieprzewidziana, dlatego też wymaga natychmiastowej i szybkiej reakcji. W przypadku kiedy przyczyną blokowania jednego z pasów ruchu takiej jednojezdniowej drogi są prowadzone tam roboty drogowe, nie ma mowy o nagłym zdarzeniu. Służby planujące takie roboty same muszą zadbać o to zorganizowanie tam ruchu wahadłowego. Jeśli prace na danym odcinku mają potrwać dłużej to, jak przekonują nas specjaliści z firmy ANDROS z Redy,  najlepszym i najefektywniejszym rozwiązaniem staje się zastosowanie  świetlnej sygnalizacji wahadłowej.

Zasada działania wahadłowej sygnalizacji świetlnej

Idea, na której bazuje funkcjonowanie wahadłowej sygnalizacji świetlnej, jest banalnie prosta, a skuteczność jej działania niejeden kierowca miał już pewnie okazję sprawdzić osobiście. Na krytycznym odcinku jednojezdniowej dwukierunkowej drodze z jednym pasem zablokowanym ustawia się z boku dwa sygnalizatory świetlne w pewnej określonej i wymaganej od siebie odległości. Sygnalizatory są z sobą zsynchronizowane w taki sposób, że kiedy na jednym świeci się zielone światło, to na drugim w tym czasie mamy światło czerwone. Istotny jest też czas zapalenia światła żółtego; świeci ono tak długo, by wszystkie znajdujące się na przeznaczonym do wahadłowej jazdy odcinku między  pojazdy zdążyły opuścić ten odcinek, zanim pojawi się zielone światło na którymś z sygnalizatorów.

Taka przenośne drogowe sygnalizatory świetlne, łatwe i proste w obsłudze zasilane są najczęściej akumulatorami, rzadziej z sieci 220 V. Są one standardowo wyposażone w zegar kwarcowy, a mogą zostać rozbudowane także o detektory do przedłużania światła zielonego, radar do mierzenia ruchu, a także o specjalny programator, który może dysponować kilkudziesięcioma programami dla odcinków o wielu różnych długościach i który umożliwia wzajemną synchronizację całej sygnalizacji.

Po zaprogramowaniu wahadłowa sygnalizacja świetlna działa już bez żadnej obsługi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here