poniedziałek, 27 maja, 2024
Strona głównaPoradySerwis kotłów gazowych: na czym polega i jak często powinien być przeprowadzany?

Serwis kotłów gazowych: na czym polega i jak często powinien być przeprowadzany?

Sezon grzewczy to prawdziwy sprawdzian dla wszelkich urządzeń grzewczych, w tym kotłów gazowych. W tym czasie ich palnik przepracowuje średnio od 1800 do 2400 godzin. Tak intensywna eksploatacja związana jest z wymogiem regularnego serwisowania, dlatego warto zlecić taką czynność odpowiednio wcześnie, jeszcze zanim nastąpi konieczność uruchomienia centralnego ogrzewania. Każdy właściciel kotła chciałby jednak wiedzieć, za co tak naprawdę przychodzi mu zapłacić w ramach usługi wykonania przeglądu. Na czym powinien polegać serwis kotła gazowego oraz jak zachować się w przypadku awarii? Odpowiedź znajdziesz w poniższym tekście.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie czynności powinny być wykonane podczas przeglądu,
  • co zrobić, gdy dojdzie do awarii kotła.

Lepiej zapobiegać niż leczyć. To powszechnie znane powiedzenie trafnie oddaje przyczynę konieczności wykonywania regularnych przeglądów urządzeń grzewczych. Jak bardzo regularnych? Konserwacja kotła gazowego powinna mieć miejsce raz w roku. Optymalnym czasem na wykonanie serwisu kotła gazowego jest okres tuż po zakończeniu sezonu grzewczego, zaś najgorszym przedział jesień-zima. W tym czasie umówienie wizyty serwisowej może być bardzo trudne, ze względu na zdecydowanie większe natężenie pracy techników i bardzo napięty kalendarz ich pracy. Jak dbać o kocioł gazowy Saunier Duval i dlaczego serwis jest absolutną koniecznością? Dowiedz się z artykułu!

 Jakie czynności należy wykonać podczas serwisu kotła gazowego?

Analizując zakres prac wykonywanych podczas serwisu kotła gazowego, należy mieć na uwadze, że jest on ściśle związany z wytycznymi producenta określonymi w instrukcji instalacji i konserwacji urządzenia. Chociaż wskazane wytyczne w dużej mierze są wspólne dla większości kotłów, to jednak pomiędzy poszczególnymi modelami urządzeń występują różnice techniczne i często znajdują one odzwierciedlenie w zaleceniach serwisowych.

Podstawowe punkty realizowane podczas każdego przeglądu technicznego kotła to:

  1. Kontrola stanu wszystkich połączeń elektrycznych.
  2. Sprawdzenie ciśnienia gazu podczas pracy palnika z mocą maksymalną oraz sprawdzenie szczelności części gazowej.
  3. Wykonanie analizy spalin, kontrola zawartości CO2.
  4. Kontrola i ewentualna korekta ciśnienia poduszki gazowej w naczyniach wzbiorczych (c.o. i c.w.u.) oraz sprawdzenie działania zaworów bezpieczeństwa.
  5. Kontrola i czyszczenie wszelkich filtrów znajdujących się w kotle oraz na wejściu do kotła.
  6. W przypadku kotłów kondensacyjnych – kontrola i ewentualne czyszczenie syfonu kondensatu.
  7. Kontrola stanu elektrody zapłonowej.
  8. Sprawdzenie stanu komory spalania i ewentualne czyszczenie wymiennika.
  9. Kontrola stanu anody w zasobnikach c.w.u. wyposażonych w anodę magnezową i jej wymiana na nową w przypadku zużycia.
  10. Sporządzenie i podpisanie przez obie strony protokołu serwisowego w dwóch egzemplarzach i przekazanie jednego z nich właścicielowi kotła. Punkt ten może być szczególnie istotny np. podczas procesu występowania o odszkodowanie u ubezpieczyciela budynku. Zwykle firmy ubezpieczeniowe oczekują potwierdzenia wykonywania przeglądów technicznych obiektu.

Jak się zachować i ile kosztuje serwis kotła gazowego w przypadku awarii?

Choć regularny serwis kotła gazowego zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości i wydłuża okres eksploatacji, to jednak nie gwarantuje, że nigdy nie dojdzie do jego usterki. Współczesne kotły wyposażone są często w zaawansowane układy pomiarowe i elektroniczne, które sprawiają, że podczas awarii na wyświetlaczu urządzenia pojawia się określony kod błędu, naprowadzający na określony obszar możliwych przyczyn danej sytuacji. Warto jednak pamiętać, że kod błędu nie zawsze musi być związany z fizyczną awarią jakiegoś elementu kotła. Bardzo często występowanie kodu błędu może oznaczać problem dotyczący instalacji gazowej, wodnej lub układu powietrzno-spalinowego. Kocioł nie może bowiem pracować, gdy nie zostaną spełnione ku temu odpowiednie warunki, takie jak np: prawidłowe ciśnienie gazu w instalacji, drożność i szczelność przewodu spalinowo-powietrznego czy prawidłowe ciśnienie wody oraz przepływ w układzie c.o.

Takie nieprawidłowości szczególnie często dotyczą nowych budynków, których instalacje dopiero przechodzą właściwe testy pracy. W tej sytuacji zalecany jest kontakt z wykonawcą kotłowni, który po oględzinach może zweryfikować, czy zasadnym jest kontakt z autoryzowanym serwisem producenta kotła. O ile bowiem wykonawca kotłowni może być świetnym specjalistą w zakresie instalacji, to diagnostyka i naprawa urządzeń grzewczych jest zupełnie inną czynnością, wymagającą bardziej zaawansowanej i specjalistycznej wiedzy zdobywanej w praktyce oraz podczas szkoleń produktowych. Takie umiejętności trudno jest zdobyć, poświęcając się na co dzień pracom instalacyjnym, dlatego też czynności diagnostyczno-naprawcze realizowane są zwykle przez wyspecjalizowanych serwisantów, których wykaz znajduje się na stronie internetowej producenta.

Kontakt z właściwą osobą z odpowiednim dla danej sytuacji poziomem uprawnień (można wyróżnić np. serwis gwarancyjny lub pogwarancyjny) pozwala zaoszczędzić czasu i uniknąć przykrego uczucia bezradności w trudnej sytuacji, jaką jest awaria kotła gazowego, realizującego podstawowe potrzeby bytowe mieszkańców. Jest to jednocześnie jedyna droga do zaoszczędzenia pieniędzy na naprawie. Serwisant bowiem wskaże konkretną usterkę, co pozwoli na naprawę i wymianę tylko koniecznych elementów urządzenia.

Jeśli szukasz urządzenia, które będzie działać możliwie bezawaryjnie, a serwisanci są przeszkoleni na najwyższym poziomie, sprawdź ofertę marki Saunier Duval, jak np. kocioł Thelia Condens. Wybierz urządzenie, które zapewni Ci idealny komfort cieplny oraz bezproblemowy serwis!

RELATED ARTICLES

Most Popular

Recent Comments