Chcąc naprawić uszkodzoną koparkę, spycharkę lub innego rodzaju pojazd budowlany, możemy sięgać po części oryginalne lub po znacznie od nich tańsze zamienniki. W przypadku niektórych podzespołów możemy decydować się również na ich regenerację – wówczas zachowujemy oryginalną część, która ze względu na stopień naturalnego zużycia wymagała odnowienia. Kiedy zatem warto decydować się na oryginalne części do maszyn budowlanych, a kiedy wybierać tańsze zamienniki?
Części OE i OEM
Podstawową kategorią fabrycznie nowego podzespołu do maszyny budowlanej jest tzw. część OE – to oryginalna część sygnowana logo producenta pojazdu, zwykle charakteryzująca się najwyższą jakością, instalowana w nowej maszynie oraz przy okazji jej serwisu gwarancyjnego realizowanego w autoryzowanym warsztacie. Nieco tańszą wersją takich części są podzespoły OEM (Oryginalny Producent Sprzętu), produkowane przez autoryzowanego producenta, których jednak nie oznaczono logo marki pojazdu, jakiemu są dedykowane. To wciąż części oryginalne i w większości przypadków tożsame z częściami, które zostały fabrycznie zainstalowane w danym pojeździe. Części do maszyn budowlanych OEM to doskonały wybór, zwłaszcza w przypadku użytkowników stosunkowo młodych, jeszcze niezbyt mocno wyeksploatowanych maszyn. Na takie podzespoły najczęściej decydują się te osoby, którym zależy na zakupie sprawdzonej części i są w stanie zapłacić za nią nieco wyższą cenę.
Tańsze zamienniki
Alternatywą dla części OEM są powszechnie dostępne zamienniki, czyli takie części do maszyn budowlanych, które nie zostały wyprodukowane przez autoryzowanego producenta – producenta części oryginalnych, fabrycznie instalowanych w danym pojeździe. W tej grupie podzespołów znajdziemy zarówno części znanych, cenionych na rynku producentów, jak i produkty pochodzące od mniejszych podmiotów, które nie posiadają ugruntowanej pozycji na rynku. Instalacja zamiennika oryginalnej części w maszynie budowlanej to sprawdzony sposób na obniżenie kosztów jej naprawy. To jeden z najlepszych wyborów w przypadku starszych pojazdów – gdy koszt oryginalnej części jest nieproporcjonalnie wysoki w stosunku do aktualnej wartości maszyny.
Oczywiście z punktu widzenia trwałości wykonanej naprawy najlepszym wyborem jest inwestycja w część oryginalną OEM (części OE stosowane są niemal wyłącznie w przypadku napraw maszyn w autoryzowanych serwisach). Gdy jednak naprawiamy starszy pojazd, którego rynkowa wartość jest już znacznie niższa, korzystniejszą opcją wydaje się zakup zamiennika. Wciąż jednak warto szukać części pochodzących z pewnego źródła, z gwarancją.