Rowery w przestrzeni miejskiej

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że sport to zdrowie. Gdy przestajemy być aktywni fizycznie mamy mniej energii, przemiana materii zwalnia, a my czujemy się po prostu gorzej. Czas, który przeznaczamy na ewentualne ćwiczenia, jest bardzo ograniczony, więc trudno pogodzić pęd ku karierze ze zdrowiem. Szukając najlepszego rozwiązania na pierwszy plan wysuwa się sprawdzony pojazd drogowy napędzany siłą mięśni czyli rower.

Ze zdrowiem po drodze

Korzystanie z coraz bardziej popularnego środka transportu to także zmniejszenie ryzyka choroby układu krążenia. Nawet jeżdżąc rekreacyjnie, obniżamy groźbę zachorowania na miażdżycę, zawał czy udar. Jazda na rowerze poprawia także wytrzymałość mięśni i jest zalecaną formą walki z nadwagą, nie obciążając nadmiernie kręgosłupa i stawów. Dodatkowo jazda jednośladem pomaga w redukcji wagi i masy tłuszczowej. Używanie roweru zamiast np. samochodu czy środków komunikacji miejskiej do pracy to fantastyczny trening. Nawet jadąc spokojnie i ze stałą niezbyt wygórowaną prędkością dwa razy dziennie pomagamy organizmowi przyspieszyć metabolizm i zyskujemy większą wydolność.

Oszczędzanie pieniędzy

Według ostatnich wyliczeń korzystanie z roweru w większym mieście pozwala zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych w skali roku. Jest to rzeczywiście możliwe, jeśli weźmiemy pod uwagę paliwo (które w Polsce drożeje, nawet gdy cena za baryłkę ropy tanieje), ubezpieczenie, opłaty parkingowe, serwis, części zamienne czy mandaty. Dla osób, które zrezygnowały z samochodu, ten krok okazał się kluczowy w sposobie na poprawę sytuacji finansowej. Stanie godzinami w korkach, wbrew powszechnym opiniom jest bardzo kosztowne.

Ekologia

Rower jest zasilany odnawialną energią naszego ciała. Poza wydychaniem dwutlenku węgla w żaden sposób nie wytwarzamy trujących spalin, pedałując. Rower nie zanieczyszcza powietrza, powodując choroby. Jazda rowerem, w przeliczeniu na osobę generuje 10x mniejszą emisję CO2 niż jazda autem i 5x niż jazda autobusem (licząc średnią emisję CO2 1 pasażera/1 km). Eksploatacja rowerów nie wymaga też ogromnej produkcji różnego rodzaju komponentów, jak jest to w przypadku samochodów. Nasze jednoślady naprawiamy sami i służą nam one znacznie dłużej niż auta.

Parking dla rowerów

Czasy, kiedy rowery były przyczepiane do rur gazowych w budynkach lub do latarni dawno minęły. Dziś mamy do dyspozycji różnego rodzaju stojaki, ławki i kosze z uchwytami, a także specjalne zadaszone wiaty rowerowe. Dzięki temu rowerzyści mogą zostawiać swoje bicykle w odpowiednich warunkach. Jednym z producentów różnych rozwiązań w tym zakresie jest firma Mega Andrea z Krosna. W ofercie dostępna jest szeroka gama wiat, altan, pergoli i stojaków rowerowych, przeznaczonych dla firm, dla jednostek samorządowych, ale także dla odbiorców indywidualnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here